اخبار انجمنتازه های کتابدنیای کتاب

مصاحبه خبرگزاری فارس با محمد راهی در خصوص حضور مجازی کتابفروشان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

راهی در مصاحبه با خبرگزاری فارس در خصوص حضور مجازی کتابفروشان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران:
 درعمل کتابفروشان در سامانه، محصولات ناشر را می‌فروشند و این اتفاق ممکن است چرخه بازگشت پول به ناشران را اندکی طولانی‌تر کند ولی در درازمدت تثبیت‌کننده پایگاه ناشران در شهرها و محله‌ها است و به پایداری کتابفروشان به عنوان اصلی‌ترین زنجیره فروش در صنعت نشر کمک می‌کند

وی ادامه داد: امسال نیز فرصتی فراهم شده تا کتابفروشان بتوانند برای دومین سال متوالی در این رویداد مهم کتابی کشور حضور داشته باشند. فضای رقابتی کتابفروشان با توجه به حاشیه سود پایین آن نسبت به دیگر بازیگران صنعت نشر، شرایط فروش را برای کتابفروشان کمی سخت می‌کند که با نظارت بر قیمت‌ها این مسأله قابل رفع است.

راهی در پاسخ به سوال تفاوت حضور کتابفروشان نسبت به سال گذشته در نمایشگاه کتاب تهران گفت: یکی از تفاوت‌های حضور کتابفروشان در بخش مجازی نمایشگاه، نسبت به سال قبل پرداخت ۳ درصد مانند ناشران به سامانه و الزام به ارائه تخفیف ۱۰ درصد مانند ناشران است. در سامانه برخلاف فروش مستقیم ناشر که باعث حذف پخش‌کننده و کتابفروش از چرخه نشر می‌شد این نقیصه جبران شده است.

راهی اظهار داشت: عملا کتابفروشان در سامانه، محصولات ناشر را می‌فروشند و این اتفاق ممکن است چرخه بازگشت پول به ناشران را اندکی طولانی‌تر کند، ولی در درازمدت تثبیت‌کننده پایگاه ناشران در شهرها و محله‌هاست و به پایداری کتابفروشان به عنوان اصلی‌ترین حلقه صنعت نشر کمک می‌کند.در روش‌های آزموده شده بهترین روش برای هدایت و مصرف دقیق و درست یارانه کتاب، این بستر است که امکان انحراف نسبت به روش‌های دیگر بسیار کمتر است.

راهی، برقراری این ارتباطات را ارتقاء سطح کیفی و کمی محصولات ناشران دانست و گفت: این ارتباط باعث می‌شود، ناشران ذائقه مخاطب را بشناسند و به نیازهای آنان پاسخ دهند و نیز اقتصاد ناشران مورد توجه ویژه قرار گیرد. نمایشگاه کتاب علاوه بر  تنفس مثبتی که در اتمسفر فرهنگی کشور ایجاد می‌کند، باید تمام عناصر صنعت نشر را مورد توجه قرار دهد.
وی ادامه داد: این دغدغه از نمایشگاه سال گذشته بسیار جدی‌تر دنبال شد تا کتابفروشان نیز بتوانند به عنوان فعالان خستگی‌ناپذیر عرصه کتاب از این رویداد فرهنگی کشور حضور پیدا کنند.

مدیرعامل انجمن کتابفروشان خوشه درباره حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب اظهار داشت: در سال گذشته با وجود مشکلاتی که در مسیر حضور کتابفروشان در نمایشگاه بود و با اینکه تجربه اول آنان بود، ثمرات بسیار خوبی به همراه داشت و باید گفت به منظور عبور از الگوهای ثابت گذشته و برای تنظیم چرخه و نیز استانداردسازی بازار کتاب تغییر در ریل‌گذاری‌ها و تحول در رویکردها یک امر بدیهی است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن